Färg och ljus
Färg och ljus til läs på instagram
STILIGTS FÄRGSKOLA: FÄRG OCH LJUS
FÄRG OCH LJUS
Att välja färg och vad du behöver tänka på vad det gäller VÄDERSTRECK, ÅRSTIDER, SOLLÄGE och INREDNING/TEXTIL
VÄDERSTRECK OCH DESS PÅVERKAN
Har du koll på vilka väderstreck din lägenhet och dess rum ligger i? Låter det som en underlig fråga?
Vi vågar påstå att det är en fördel att använda väderstreckens egna energi och förstärka färger
genom att känna till vilket ljus du får in i rummen.
Låt oss gemensamt gå igenom de fyra olika väderstrecken och se vad du kan ta med dig för maximal
planering av färgsättning av ditt hem.
NORR
Detta är det mörkaste och svalaste rummet, då det får sitt ljus från himlen och från reflexer från
marken samt från eventuell växtlighet eller motstående bebyggelse. Eftersom det bara är sol tidigt
eller sent på dagen, är den största utmaningen att få tillräckligt med ljus. Ljuset blir också kallare och
drar åt en blåaktigare ton än i andra rum med mer av solens strålar. Detta innebär att vita kulörer
kan få en blå eller lila ton, gul kulör drar åt grönt respektive rött, och röd nyans blir mer mot det blå.
Blå nyans blir ännu intensivare i norrläge och även en ljusare grön blir åt kallare blått. Vill du ljusa
upp ett rum i norrläge rekommenderas att välja att ljusa neutrala färger som vitt, grått och beige.
SÖDER
Här gäller förstås det motsatta. Rum i det här väderstrecket får ett varmt och lite gulaktigt ljus, då
det nås av direkt solljus när solen står som högst. Varma färger med gul eller röd kulörton blir mer
intensiva och lysande, medan en blå ton kommer att upplevas mer grön. Färgerna i detta rum
kommer att upplevas ljusare än de skulle göra i andra väderstreck.
ÖSTER
Ett rum med en hel del ljus, dock mest morgon och förmiddag och tenderar till att bli mörkare då
solen försvinner framåt dagen. Framåt eftermiddag/kväll blir färgen mer dämpad och lite gråaktig.
VÄSTER
Ett rum i väster blir varmare och mer intensiv i tonen i takt med att timmarna går, till att kulminera
vid solens nedgång. Den gula tonen påminner om den i söderläge, men är mer mättad. Om du vill
behålla den varma känslan i rummet så använd dig av nyanser som liknar det ljuset själv skapar.
Annars kan du också tänka lite tvärtom, att varmt behöver en kall underton. Att få in en kallare
nyans eftersom rummet redan värms upp av ljuset.
Liten summering:
Välj att istället för att se resonemanget med väderstreck som komplicerat och svårt, finna ” den röda
tråden” att använda väderstreck som en pusselbit och inspirerande guide till hur du ska färgsätta och
inreda ditt hem.
ÅRSTIDER
Färg och ljus är oskiljaktiga och därmed kommer även färgerna du väljer att förändras med
årstiderna, inte bara på grund av mer solsken på sommaren, utan typen av solljus under olika tider
på året, och som rätt drastiskt kan ändra karaktären på ett rum. Rum med fönster som vetter åt
väster men även åt öster, är mörka framåt eftermiddagen på vintern, men fulla av ljus till långt in på
kvällen på sommaren. Rum åt norr och söder förändras inte i samma utsträckning under olika tider
på året, men ha koll på om det naturliga ljuset eventuellt hindras av byggnader eller stora träd i
omgivningen, speciellt när solen står lågt på himlen under vinterhalvåret.
SOLLÄGE
Dagsljus från fönster belyser rummets väggar olika. Fasadväggen ses i motljus och blir därmed den
mörkaste väggen. Sidoväggarna i rummet belyses med medljus och det kan vara avslöjande för
ojämnheter som tapetskarvar. Och väggen mitt fram får mest ljus, vilket betyder att en och samma
färg upplevs mycket olika beroende på vilken vägg man tittar på. Därav är det bra att från början ha
med i planeringen hur fönstren är placerade och utnyttja ljuset maximalt, men även ta hjälp av
speglar som extra ljuskälla som bidrar till liv och energi i rummet.
INREDNING/TEXTILIER
Möbler och textilier och deras färger kan smitta av sig och reflekteras mot de målade väggarna, men
även artificiellt ljus påverkar färgsättningen, då glödljus förstärker det gula och röda. Ett bra sätt att
se hur alla dessa parametrar påverkar, är att göra minst två provstrykningar på täckpapper och
hänga upp på väggen tillsammans med gardinprover och möbler som ska ingå i rummets inredning
och se hur de förändras under olika ljusförhållanden och förhållanden för bästa möjliga färgsättning
av rummet.